Virsi 61; Ken tahtoo käydä Herran askelissa
61

Ken tahtoo käydä Herran askelissa

Piilota nuottikuva

Virren nuottikuva

1.
Ken tahtoo käydä Herran askelissa,
ken tahtoo käydä Herran askelissa,
käy tietä vehnänsiemenen:
kuin siemen hänkin kuolee,
kuin siemen hänkin kuolee.

2.
Hän kulkee tietä kaiken luomakunnan,
hän kulkee tietä kaiken luomakunnan.
Se täytyy loppuun kulkea.
Ja elämän se antaa,
ja elämän se antaa.

3.
Ja vuoroin polttaa helle, vuoroin routa,
ja vuoroin polttaa helle, vuoroin routa,
ja myrskytuulet pyyhkivät.
Ja pieni siemen kuolee,
ja pieni siemen kuolee.

4.
Niin toisen täytyy kuolla toisen tähden,
niin toisen täytyy kuolla toisen tähden,
ja siemen muuttuu leiväksi.
Ja toinen ruokkii toista,
ja toinen ruokkii toista.

5.
Sen tien on Herra käynyt loppuun saakka,
sen tien on Herra käynyt loppuun saakka,
ja nyt hän meille kaikille
on elämä ja autuus,
on elämä ja autuus.

Lisää suosikkeihin
Huub Oosterhuis 1965. Suom. Anna-Maija Raittila 1979. Virsikirjaan 1986. | Sävelmä: Ranskassa 1856.
Luokitus: Kristuksen kärsimys ja kuolema

Virren tarina

61 Ken tahtoo käydä Herran askelissa

Wie als een god wil leven (Wer leben will wie Gott auf dieser Erde)

Virteen liittyy huomautus: "Virsi voidaan laulaa vuorolauluna siten, että esilaulaja(ryhmä) laulaa yksin säkeet 1, 3 ja 4 ja esilaulaja ja seurakunta laulavat yhdessä kertosäkeet 2 ja 5." Kyseessä on siis uudenlainen virsi suomalaisessa virsikirjassa. Tekstiä on vähänlaisesti, ja kun suurin osa siitä toistetaan, se painuu sitä paremmin mieleen.

Virren pohjana on Jeesuksen lausuma totuus: "Totisesti, totisesti: jos vehnänjyvä ei putoa maahan, se jää vain yhdeksi jyväksi, mutta jos se kuolee, se tuottaa runsaan sadon" (Joh. 12:24). Sen siis on tarkoitus jäädä mieleen.

Sama lause on luettavissa venäjäksi kirjailija Fjodor Dostojevskin hautamuistomerkissä Tihvinän hautausmaalla Pietarissa. Se on myös Dostojevskin suuren romaanin Karamazovin veljekset avainlause, johon luostarivanhus Zosima tiivistää opetuksensa Aljošalle. "Pane tämä mieleesi", ohjaajavanhus sanoo. On kuin tämä korostus olisi ollut virren Ken tahtoo käydä runoilijan Huub Oosterhuisin mielessä!

Ennen kaikkea kyseessä on kuitenkin virsi Jeesuksesta, joka itse kulki vehnänjyvän tien. Toistamatta jäävät säkeistöjen keskimmäiset säkeet muodostavat ikään kuin virren punaisen langan: Meidän Herramme "käy tietä vehnänsiemenen – se täytyy loppuun kulkea – ja myrskytuulet pyyhkivät – ja siemen muuttuu leiväksi – ja nyt hän meille kaikille (on elämä ja autuus)".

Jesuiittapappi Huub Oosterhuis (1933-) osallistui aktiivisesti maansa katolista kirkkoa sävyttäneeseen uudistusliikkeeseen, kunnes avioliiton solmiminen 1970 johti välirikkoon kirkon kanssa. Yhteisöt, joissa hän sen jälkeen on toiminut, ovat jääneet kirkosta erilleen.Virren sävelmä on hollantilainen kansansävelmä, jonka on mukaillut Edmund de Coussemaker 1856.

Tauno Väinölä

Virsien alkukielisten nimien lähdeteoksena on käytetty Tauno Väinölän kirjaa ”Virsikirjamme virret”.