1.
Jumala, anna Henkesi,
on hänet oma Poikasi
luvannut uskoville.
Me rukoilemme sinua:
Lähetä Henki taivaasta
kaikille kaipaaville.
2.
Henkesi lahjaa päällä maan
ei ansiosta ainutkaan
voi saada palkaksensa.
Sen kuollessansa ristillään
ansaitsi Kristus verellään
ja antaa omillensa.
3.
Jumalan Hengen turvissa
saan taivaan tietä kulkea,
hän neuvoo, ohjaa meitä.
Ja hänen viittaamansa tie
autuuteen, suureen iloon vie,
jos viekin vaivain teitä.
4.
Hän sille, joka sanalla
rakentaa Herran huonetta,
ylhäältä voimaa antaa.
Hän liikuttaa voi sydämet,
tiet Herran neuvoo salaiset,
armonsa lahjat kantaa.
5.
Näin sydämemme armollaan
hän avaa vastaanottamaan
kallista sanaa Herran.
Hän kylvää meihin siemenen,
ja sato satakertainen
voi siitä nousta kerran.
6.
Jos Herran armoon pakenet
ja hylkäät tiesi syntiset,
niin riemu taivaan täyttää.
Kun Henki meidät puhdistaa,
hän sydämemme uudistaa
ja työssään meitä käyttää.
7.
Hän aina uskollinen on,
hän auttaa alla ahdingon
kuoleman hetkeen asti.
Kun meidät viimein riisutaan,
hän auttaa oikein kuolemaan
Herrassa autuaasti.
8.
Nyt kuule meitä, Isämme,
kun Hengessä me huokaamme,
valaise tiemme kaita.
Varjele meitä uskossa
ja Hengelläsi virvoita
kuin aamukaste maita.
Lisää suosikkeihin
Kuuntele virsi
Laulettu 1. säkeistö
Kallion kantaattikuoron kvintetti, Teija Tuukkanen (piano)
Sävelmä
Säestys
Paul Gerhardt 1653. Ruots. Lars Stenbäck 1866. Suom. Julius Krohn 1880. Virsikirjaan 1886. | Sävelmä: Keskiajalta / Saksassa 1530.
Pyhä Henki vuodatettiin helluntaina Jeesuksen lupauksen mukaisesti. Tämä ei kuitenkaan vielä takaa sitä, että Hengen apu olisi itsestään selvästi kaikkien käytettävissä. Jokaisen kristityn on henkilökohtaisesti saatava Henki avukseen.
Niinpä Paul Gerhardtin virsi alkaakin Pyhän Hengen avuksi huutamisella. Vedotaan Jeesuksen lupaukseen ja pyydetään, että Jumala lähettäisi Hengen ”kaikille kaipaaville”. Tärkeä huomio on, että Jeesus lupasi Hengen ”uskoville”. Kaipaavat ja uskovat ovat ne, joille Henki on luvattu ja joille Henkeä rukoillaan. Rajaus on tärkeä.
Kuitenkaan mikään teko ei virren mukaan tuota Henkeä kenellekään. Sitä ei saada omasta ansiosta, vaan vain armosta, Kristuksen ansion tähden. Sitten kun henki on saatu, sen tuoma apu on runsas ja monipuolinen. Gerhardtin virressä rukous päättyy ensimmäiseen säkeistöön, sitten saamme kuvata sitä rikkautta, jonka Henki kristitylle antaa. Gerhardt onnistuu kattavasti kuvaamaan kristityn elämää juuri Pyhän Hengen toiminnan kautta. Kaikki se, mitä virressä tuodaan esille, on Pyhän Hengen lahjaa. Ainoastaan yhdessä kohti ihmisellä on hiukan osuutta: jos ” Herran armoon pakenet” ja ”hylkäät tiesi syntiset” olet osallinen Hengen toimista, ja ”riemu taivaan täyttää”.
Keskiaikaiseen sävelmään perustuva koraali muuttui edukseen entisöitäessä. Selkeä rytmi ja eloisat sävelkuviot antavat sille mukavasti vauhtia.
Hannu Vapaavuori
Virsien alkukielisten nimien lähdeteoksena on käytetty Tauno Väinölän kirjaa ”Virsikirjamme virret”.