Virren verkkojulkaisuun ei ole saatu kaikkien oikeudenomistajien lupaa.
Mikko Helenius (laulu ja piano)
SävelmäSov. Pekka Nyman. Muusikot: Markus Bäckman (laulu), Lauluyhtye, Hannu Rantanen (basso), Sami Koskela (marimba), Pekka Nyman (vibrafoni).
Kyyneliin kastuu köyhien maa (Tårarna vattnar fattigas jord) |
Jonas Jonson 1991, suom. Anna-Mari Kaskinen 2014. | Sävelmä: Anna Cederberg Orreteg 2005.
976 Kyyneliin kastuu köyhien maa
Tårarna vattnar fattigas jord
Ruotsalaisen Strängnäsin hiippakunnan piispa Jonas Jonson oli mukana Kirkkojen maailmanneuvoston yleiskokouksessa Australian Canberrassa helmikuussa 1991. Samaan aikaan käytiin Persianlahdella niin kutsuttua Irakin sotaa, joka sai alkunsa Irakin valloitettua Kuwaitin. Maailmalla huolenaiheiksi nousivat yhä vahvemmin oikeus, rauha ja luomakunnan koskemattomuus. Samat asiat askarruttivat myös kirkkoja Canberran kokouksessa. Olihan kokouksen teemana ”Tule, Pyhä Henki, uudista koko luomakunta”. Jonsonin kertoman mukaan eräässä aamuhartaudessa puhuja oli lausunut sanat: ”Justice wears the shoes of suffering” (suom. ”Oikeudenmukaisuus kulkee kärsimyksen kengissä”). Nämä sanat innoittivat Jonsonin kirjoittamaan virren.
Virren säveltäjä Anna Cederberg-Orreteg kertoo kokeneensa Jonsonin tekstissä jotain itselleen läheistä ja tärkeää. Teksti muistutti häntä hänen omasta 1970-luvulla eletystä nuoruudestaan ja silloin lauletuista vapautta ja oikeudenmukaisuutta käsittelevistä lauluista. Cederberg-Orreteg arveli sävelmänsä kummunneen juuri tämän tyyppisten laulujen hengestä. Säveltäjä kertoo: ”Halusin tehdä yksinkertaisen melodian, joka kuitenkin jäisi mieleen ja ehkä kalvaisi mielessä, vaivaisi, tekisi kipeää, mutta olisi samalla kertaa kaunis.”
Kaiken epäoikeudenmukaisuuden, julmuuden ja ahneuden keskellä virsi 976 julistaa ennen kaikkea toivoa. Jokainen säkeistö päättyy ajatukseen Jumalan Hengen toiminnasta ja vaikutuksesta maailmassa. Jumala toimii, Kristus tuo meille pelastuksen. Sitä meille vakuuttaa Jumalan Henki, joka soi meissä jokaisessa. Virsi nostaa esiin uudella tavalla vanhaa symboliikkaa, joka rakentaa yhteyttä tämän maailman ja uuden maailman välille. Ruusu ja sen veri Kristuksen symbolina välittävät kristillisen toivon läsnäoloa ajassa, jossa epätoivo maailman kärsimyksissä on kokemuksena usein vahvempi. Ruusun kärsimys yhdistyy myös luonnon kärsimykseen ja tuo vahvan ekoteologisen latauksen virteen. Pelastus koskee myös ja ennen kaikkea tätä maailmaa ja kaikkea, mitä siinä on. Kristitty elää toivossa jo tässä ajassa ja rakentaa Hengen voimassa oikeudenmukaisuutta.
Jonas Jonson, ks. tarina virren 916 yhteydessä.
Anna Cederberg-Orreteg (s. 1958) on ruotsalainen laulusäveltäjä ja kuoronjohtaja. Cederberg-Orreteg on kirjoittanut lauluja varsinkin lapsi- ja nuorisokuoroille. Vuonna 2005 hänet valittiin Ruotsissa vuoden lapsi- ja nuorisokuoron johtajaksi.
Tomi Valjus ja Samuli Koivuranta
Virren tarinan lähdeteoksena: Koivuranta, Samuli & Urponen, Jenni (toim.) 2017. Laulun matka virreksi. Helsinki: Kirjapaja. Sivut 200–202, 220, 223.
Virteen 976 liittyviä raamatunkohtia mm.
Job 19:7 | Room. 8:19–27 | Joh. 3:17
Julkaistu 31.12.2021