Virsi 224; Oi Jeesus, leipä elämän
224

Oi Jeesus, leipä elämän

Piilota nuottikuva | Muuta kuvan kokoa

Virren nuottikuva

1.
Oi Jeesus, leipä elämän,
nyt olet läsnä tässä
ja näet köyhän, nääntyvän
armoa pyytämässä.
Rukoilen, Herra, hartaasti:
Valmista armopöytääsi
myös minut vieraaksesi.

2.
Vie vihreälle niitylle
nälkäinen pöydässäsi,
elävän veden lähteelle
saattele äänelläsi.
Sieluni anna nauttia
pyhästä ehtoollisesta
suloista virvoitusta.

3.
Suo minun uskollisesti
pysyä ristin tiellä
ja tue palvelijaasi,
armoas älä kiellä.
Vahvista heikko uskoni,
tee sydän asunnoksesi
ja ruoki mannallasi.

4.
Vihasta, kateudesta
puhdista sydämeni.
Suo, että tunnen murhetta
nyt vuoksi syntieni.
Vain kuolemasi kautta on
tie auki alta tuomion,
sen uskon, Herra Jeesus.

5.
En ole, Herra, ansainnut
laisinkaan lahjojasi.
On minut synti kietonut,
murehdin pahuuttani.
Kuitenkin, Jeesus, lohdutat
ja rikkonutta armahdat.
Jo kannoit rangaistuksen.

6.
Mä olen synnin haavoissa,
paranna kädelläsi,
eksynyt olen, sokea,
valaise Hengelläsi.
Heikolle armon voimaa suo,
kadonnut lammas kotiin tuo,
nimesi tähden auta.

7.
Oi Jeesus, jälleen itsesi
minulle tahdot antaa.
Suo lahjaa rakkautesi
kiitollisena kantaa.
Ainoa olet lohdutus,
myös kuolemassa virvoitus,
sinussa kiinni riipun.

8.
Oikea juhlavieraasi
suo minun, Jeesus, olla,
iloiten käydä pöytääsi
ja autetuksi tulla.
Herrani, asu minussa,
suo, että pysyn sinussa.
Vie viimein taivaan juhlaan.

Lisää suosikkeihin
Johann Rist 1654. Ruots. Jakob Arrhenius 1691. Suom. virsikirjaan 1701. Uud. Elias Lönnrot 1867, komitea 1937. | Sävelmä: Peter Sohren 1668.
Luokitus: Pyhä ehtoollinen

Virren tarina

224 Oi Jeesus, leipä elämän

Du Lebensbrot, Herr Jesu Christ

Virren toisen säkeistön puhe vihreästä niitystä ja elävästä vedestä tuo mieleen paimenpsalmin: "Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen" (Ps. 23:2). Virren muu sisältö rinnastuu ihan toisenlaiseen tekstiin, nimittäin synnintunnustukseen, joka jumalanpalveluksessa edeltää ehtoollista. Sen pohjana on "rukous Herran ehtoollisen nauttimisen edellä" Johann Arndtin kuuluisasta rukouskirjasta Paratiisin yrttitarha (1612). Seuraavan katkelman vaikutus on helppo tunnistaa tästä virrestä:

"Herrani, sinähän olet itse sanonut: 'Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.' Minä olen sairas, minä tarvitsen sinua sieluni taivaalliseksi parantajaksi. Sinä olet sanonut: 'Tulkaa minun tyköni kaikki työtätekevät ja raskautetut, niin minä annan teille levon.' – Herra, minä tulen monien syntien raskauttamana, ota ne pois minulta ja päästä minut tästä suuresta kuormastani. Tulen sinun tykösi saastaisena – puhdista minut, sokeana – anna minulle näköni, köyhänä – tee sieluni rikkaaksi, kadotettuna – etsi minua, tuomittuna – tee minut autuaaksi."

Johann Arndt, jonka pääteos on Totisesta kristillisyydestä, ei kirjoittanut virsiä, mutta suuri vaikuttaja hän on ollut virsirunouteenkin nähden. Paul Gerhardtista alkaen on sepitetty virsiä Paratiisin yrttitarhan rukousten pohjalta. Virren Oi Jeesus, leipä elämän runoilija Johann Rist (1606-1667) oli Gerhardtin ikätoveri.

Ristin ja Gerhardtin tavoin myös virren säveltäjä Peter Sohr (Sohren) eli 1600-luvulla. Hänen tähän virteen säveltämänsä koraali tuli pian hyvin suosituksi; J. A. Freylinghausen pietistisessä virsikirjassaan merkitsi sen peräti 17 virren sävelmäksi.

Tauno Väinölä

Virsien alkukielisten nimien lähdeteoksena on käytetty Tauno Väinölän kirjaa ”Virsikirjamme virret”.